ماتیسا، نگاهی که سزاوار آن هستید!

معرفی رنگ های سال معرفی شده توسط پنتون از سال 2000

بازدید: 241 بازدید
معرفی رنگ های سال معرفی شده توسط پنتون از سال 2000

با انتخاب رنگ سال 2024 توسط پنتون، این شرکت بیست و پنجمین سالگرد برنامه رنگ سال خود را جشن می‌گیرد. از زمان شروع این برنامه در سال 1999، پنتون هر سال از طریق رنگ به ارزش‌های جمعی ما کمک می‌کند. اگر مشتاق به خلاصه‌ای از انتخاب‌های رنگ سال گذشته پنتون هستید، ما همه آنها را معرفی کرده‌ایم. در این مقاله، در تاریخچه رنگ‌های پنتون غوطه ور می‌شویم تا ویژگی‌ها و معنای خاص هر رنگ را بدانیم. پس با ماتیسا همراه باشید …

2024: هلویی ملایم مخملی

رنگ هلویی ملایم مخملی یست و پنجمین انتخاب رنگ سال پنتون است. این رنگ ملایم و صمیمانه بیانگر تمایل به افزایش مهربانی، شفقت و ارتباط است. این احساسات، آرامشی عمیق را در آینده‌ای صلح آمیز، برای همه انسان‌ها تقویت می‌کند.

هلویی ملایم مخملی

2023: قرمز پرشین

این رنگ که توسط مؤسسه پنتون معرفی شده است، نمادی از رفاه، ثبات و تعادل است که امروزه انسان‌ها در سراسر جهان به آن نیاز دارند. این رنگ تحت عنوان “ویوا ماجنتا” شناخته می‌شود. در نگاه ابتدایی، به نظر می‌رسد که این رنگ قرمز سرخابی است. اما با یک نگاه دقیق‌تر، می‌توان دید که رنگ سال 2023 یک زرشکی کم رنگ و ترکیبی از صورتی و سرخابی دارد.

قرمز پرشین

2022: آبی پررنگ مایل به بنفش

این رنگ، نوعی از بنفش با شاداب‌ترین و گرم‌ترین طیف است که از وفاداری و پایداری رنگ آبی الهام گرفته و با انرژی، هیجان و شور و اشتیاق رنگ قرمز ترکیب شده است. این ترکیب جسورانه از تازگی و اعتماد به‌بنفس، یک ارائه‌ی نیرومند به شکلی بی‌تردید جسارتمندانه را به ارمغان می‌آورد. پانتون در اعلامیه خود درباره این رنگ اظهار کرده است: “روح خلاق ما را به حرکت درآورده است.”

2022: آبی پررنگ مایل به بنفش

2021: زرد و خاکستر

زرد به عنوان یک رنگ شاد، پرشور، و درخشان اعلام شده و به دسته‌ای از رنگ‌های گرم تعلق دارد. این رنگ، نماد شادی و خورشید است. از طرفی، خاکستری Ultimate نیز به عنوان یک رنگ خنثی و لطیف شناخته می‌شود که مفهوم استحکام و قابل اعتماد بودن را یادآوری می‌کند. این رنگ هرگز با گذر زمان از بین نمی‌رود و نمایانگر پایه‌ای محکم برای آینده، پایداری، و بهبود از هرگونه بیماری جسمی و روحی است. به نظر «لوری پرسمن»، معاون رییس کمپانی پنتون، این دو رنگ ترکیبی بهبود، خوش‌بینی، امید، و مثبت‌اندیشی را نمایان می‌سازند. این ترکیب برای ایجاد تغییر، احیا، تصور مجدد، ساخت و اختراع نیاز است.

زرد خاکستری

2020: آبی کلاسیک

استفاده از این رنگ در دکوراسیون داخلی نه تنها باعث ایجاد فضای آرامش‌بخش می‌شود بلکه با در نظر گرفتن افزایش روزافزون استرس در زندگی امروزی، به شدت توصیه می‌شود که این رنگ در دکوراسیون منزل و به خصوص در طراحی اتاق خواب به کار گرفته شود. این تصمیم نه تنها به جلب آرامش و سکون در فضا کمک می‌کند بلکه از طریق تأثیرگذاری بر رنگ‌های محیط، به بهبود استراحت و رفع فشارهای روحی کمک می‌کند. از این رنگ خاص می‌توان به عنوان یک ابزار مؤثر برای ایجاد یک اتمسفر آرام و آسوده در داخل خانه بهره برد و با بهترین شکل، تأثیر مثبت آن را در زندگی روزمره احساس کرد.

2020: آبی کلاسیک

2019: صورتی مرجانی

رنگ صورتی مرجانی با ته رنگ نارنجی و طلایی با کد رنگ #FA7268، به عنوان نمادی از شادی، انرژی مثبت و سرزندگی انتخاب شده است. شرکت پنتون این رنگ گرم را از ترکیب رنگ‌های نارنجی و صورتی برگزیده که به یادآور مرجان‌های قشنگ کف اقیانوس‌ها و رنگ زیبای غروب آفتاب است.

مرجان‌های قشنگ که نماد سرسختی و زیبایی محسوب می‌شوند، انتخابی طبیعی برای الهام‌گیری از این رنگ است. انتخاب این رنگ همچنین به عنوان یک تلنگر برای جلب توجه به مسائل آلودگی اکوسیستم اقیانوس‌ها و حفظ مرجان‌ها در محیط آب صورت گرفته است، زیرا بسیاری از مرجان‌ها به دلیل گرم شدن آب اقیانوس‌ها به خطر افتاده‌اند. این انتخاب نه تنها یک ترکیب زیبایی از رنگهاست بلکه یک پیام عمیق‌تر نیز دارد، همزمان به جلب آگاهی از مسائل محیطی مهمی می‌پردازد.

2019: صورتی مرجانی

2018: بنفش پررنگ

رنگ بنفش سال 2018 به عنوان نمادی از امکانات فراوان و الهام‌بخش برای دستیابی به دنیایی فراتر از واقعیت حاضر تعریف شده است. این رنگ از آسمان بی‌انتها و گسترده شب الهام گرفته‌شده، با خود حالتی مرموز، آشفته و یک براقیت هنری حمل می‌کند. بنفش به سادگی می‌تواند طیفی از جنبه‌های شخصیت فردی را به تصویر بکشد، اما به شیوه‌ای پیچیده و دست‌نیافتنی. این توصیف نشان‌دهنده تنوع و عمق این رنگ است که به عنوان یکی از پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین رنگ‌ها در طراحی و هنر، هنوز هم جذابیت خود را حفظ کرده است.

2018: بنفش پررنگ

2017: رنگ سبز

مؤسسه معتبر پانتون، با انتخاب و معرفی رنگ سبز به عنوان نماد تازه شدن و شروع دوباره، رسماً آن را به عنوان رنگ سال ۲۰۱۷ معرفی کرده است. این انتخاب نه تنها نمایانگر تاثیرگذاری رنگ سبز بر تازگی و احیای مفهوم شروع مجدد است، بلکه نشان‌دهنده تاثیر این رنگ در الهام‌بخشی و ایجاد حس تجدیدنظر و امید است.

2017: رنگ سبز

2016: آبی ملایم و صورتی

برای اولین بار، مؤسسه رنگ پانتون دو رنگ را به عنوان انتخابی مشترک برای سال ۲۰۱۶ معرفی کرده است. این دو رنگ، یعنی آبی ملایم (سِرنیتی) و صورتی (روز کوارتز)، به عنوان رنگ‌های نمادین برای این سال انتخاب شده‌اند.

اگرچه به نظر ممکن است این دو رنگ در نگاه اول به شکلی کودکانه ظاهر شوند، اما پانتون بیان می‌کند که این تصور اشتباه است. رز کوارتز با ظاهر لطیف و آرام خود، به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها در پالت رنگی برای انتقال حالت آرامش مطرح می‌شود، در حالی که سِرنیتی با آبی بی‌وزن و آزاد، همچون آسمان آبی، حتی در میان هرگونه هرج و برج، احساس آرامش و روشنایی را به ارمغان می‌آورد.

2016: آبی ملایم و صورتی صورتی

2015: عنابی یا شرابی خاکی

در سال ۲۰۱۵، شرکت رنگ پانتون رنگ عنابی یا به عبارت دیگر، شرابی خاکی را به عنوان رنگ سال انتخاب کرد. این رنگ به دلیل قوت و اثرگذاری‌اش، می‌تواند در انواع مختلف طراحی‌ها به کار رود. این رنگ همچنین قابلیت استفاده به عنوان یک رنگ پایه و یا به عنوان یک رنگ مکمل قوی را داراست. ریشه این رنگ شباهتی به قرمز-قهوه‌ای دارد که در طبیعت یافت می‌شود و حس زمین و محیط طبیعی را به ما منتقل می‌کند.

2015: عنابی یا شرابی خاکی

2014: سرخابی درخشان یا ارکیده درخشان

Radiant Orchid یا ارکیده درخشان، بنفشی با ته رنگ سرد و گرم رنگی جذاب برای ترکیب با دیگر رنگ‌ها به وجود آورده است که به عنوان نماد و بیانگر تازگی، شادی و سرور معرفی شده است. این رنگ همچنین به عنوان نمایانگری از بهترین و مثبت‌ترین ویژگی‌ها شناخته می‌شود.

2014: سرخابی درخشان یا ارکیده درخشان

2013: سبز زمردی

مؤسسه رنگ “پنتون” بر اساس تحلیل روانشناسان، رنگ سبز (زمرد) را به عنوان رنگ سال ۲۰۱۳ انتخاب کرده است. تعریف پنتون از این رنگ آن را به عنوان نماد رشد، سرزندگی، درخشندگی، با شکوه بودن و زیبایی توصیف می‌کند. این رنگ نه تنها از ظرافت خود برخوردار است، بلکه احساس خوبی، تعادل و هماهنگی را نیز به ارمغان می‌آورد. با جنب و جوش بودن و درخشندگی، سبز همچون طبیعت، یک نگاه خوب و پرانرژی دارد. همچنین ترکیب زنده‌ای از این رنگ با زرد، انرژی و نشاط را به طرح رنگی افزوده است.

2013: سبز زمردی

2012: نارنجی مایل به سرخ

جهان در سال‌ 2012 به یک رنگ خاکستری نیاز ندارد؛ بلکه به یک رنگی نیاز دارد که انگیزه، انرژی و شجاعت را برای اقدامات فراهم کند. به همین دلیل، موسسه رنگ “پنتون” با بررسی و تحلیل روانشناسان خود، رنگ نارنجی مایل به سرخ را به عنوان رنگ سال ۲۰۱۲ انتخاب کرده است.

2012: نارنجی مایل به سرخ

2011: صورتی مایل به قرمز

در سال ۲۰۱۱، مؤسسه رنگ “پنتون” با معرفی رنگ Honeysuckle، به تصویر گرمی و زیبایی شکوفه‌های بهاری پرداخت. این رنگ، یک ترکیب جذاب از صورتی و قرمز است که بسیاری آن را به عنوان صورتی مایل به قرمز توصیف می‌کنند. با انتخاب این رنگ، پنتون تصمیم گرفت از سکون و آرامش رنگ سال گذشته فاصله بگیرد و رنگی دلگرم کننده و سرحال انتخاب کند. متخصصان صنعت مد معتقدند که این رنگ، حس اعتماد به نفس و شجاعت را در افراد ایجاد می‌کند و آن‌ها را در مواجهه با چالش‌های روزمره تشویق به موفقیت می‌کند.

2011: صورتی مایل به قرمز

2010: فیروزه‌ای

در سال 2010، مؤسسه رنگ “پنتون” رنگ درخشان فیروزه‌ای را برای دومین بار به عنوان رنگ سال اعلام کرد. بر اساس توضیحات پنتون، فیروزه در بسیاری از فرهنگ‌ها به عنوان نمادی از طلسم محافظ شناخته می‌شود و رنگ آن نشان‌دهنده‌ی دلسوزی، شفابخشی، ایمان و حقیقت است که از اب و آسمان الهام گرفته شده است.

2010: فیروزه‌ای

2009: زرد

پنتون در سال ۲۰۰۹، زرد را به عنوان رنگ سال انتخاب کرد، که از درخت گل ابریشم و آب پرتغال الهام گرفته بود. این زرد، به عنوان یک رنگ پویا و پرانرژی تلقی می‌شد و در آن دوران از اهمیت بسیاری برخوردار بود که سایه‌ی عدم اعتماد اقتصادی در سطح جهان به شدت حس می‌شد. این انتخاب رنگ نشان از تلاش برای الهام‌بخشی در زمینه‌ی نوآوری در یک دوران از ناراحتی‌های اقتصادی بود.

2009: زرد

2008: آبی سوسنی

در سال ۲۰۰۸، شرکت پنتون رنگ آبی سوسنی (Blue Iris) را به عنوان رنگ سال انتخاب کرد؛ این رنگ با ترکیبی از آبی و بنفش، حالت مراقبه و آرامش را الهام بخش می‌ساخت. آبی سوسنی به خوبی با رنگ‌های قهوه‌ای مایل به قرمز ترکیب می‌شود.

2008: آبی سوسنی

2007: قرمز سیر

در سال ۲۰۰۷، شرکت پنتون رنگ فلفلی تند یا قرمز سیر (Chili Pepper) را به عنوان رنگ سال اعلام کرد. این رنگ بازتاب‌دهنده‌ی شور و شوق آتشین و احساس ماجراجویی بود.

2007: قرمز سیر

2006: ماسه‌ای

در سال ۲۰۰۶، رنگ خنثی ماسه دریایی (رنگی میان سفید و نقره‌ای) به عنوان رنگ سال انتخاب شد. این انتخاب به دلیل نگرانی‌ها و مشکلات اقتصادی آن زمان صورت گرفت. این رنگ خنثی در صنعت مد و دکوراسیون داخلی با استقبال بسیاری مواجه بود و به یادآوری سواحل بیابانی و شنی می‌پرداخت.

2005: فیروزه‌ای

در سال ۲۰۰۵، رنگ آبی فیروزه‌ای (Blue Turquoise) به عنوان رنگ سال انتخاب شد، که الهام گرفته از طبیعت و اقیانوس بود. این رنگ به عنوان نمادی از اقیانوس در یک روز آرام و پرتابش آفتاب شناخته می‌شود. با وجود شباهت به رنگ فیروزه‌ای، آبی فیروزه‌ای دارای کمترین سبزی و به همین دلیل تناژ رنگی سردتری دارد.

2004: نارنجی هیپنوتیزم شده

در سال ۲۰۰۴، نارنجی هیپنوتیزم شده (Tigerlily) به عنوان رنگ سال اعلام شد. این رنگ حاوی ترکیبی جالب از قرمز و زرد است و الهام گرفته از گل سوسن بلند آسیایی. این رنگ نشان‌دهنده‌ی فعالیت‌های جسورانه و پرانرژی است، همچنین نحوه‌ای که طراحی می‌تواند از زیبایی‌های طبیعت الهام گرفته و با آن هماهنگ شود.

2003: آبی آسمانی

در سال ۲۰۰۳، رنگ سال با نام “آبی آسمانی” (Aqua Sky) انتخاب شد. این رنگ با تن رنگی ملایم و آرام، حس امید و آرامش را به وجود می‌آورد.

2002: قرمز واقعی

در سال ۲۰۰۲، رنگ “قرمز واقعی” (True Red) به عنوان رنگ سال انتخاب شد. این انتخاب نمادی از میهن‌پرستی و وحدت در واکنش به وقایع ناشی از حوادث ۱۱ سپتامبر بود. رنگ قرمز به عنوان یک رنگ پرقدرت و قوی، نمایانگر کشته‌های این حادثه و افرادی بود که در آن زمان به قربانیان سیاست تبدیل شدند.

2001: سرخابی

رنگ سرخابی، نمایانگر تغییرات پرشور و گسترده در سال ۲۰۰۱ نسبت به سال قبل می‌باشد. این رنگ پرحرارت، نمادی از دوره‌های پرانرژی و پراز احساسات مختلف است.

2000: لاجوردی یا آبی نیلگون

رنگ لاجوردی یا آبی نیلگون به عنوان رنگ سال ۲۰۰۰ انتخاب شد تا تصویری از آرامش و اطمینان در آغاز هزاره جدید را به تصویر بکشد. در این زمان، موسسه پنتون بیانیه‌ای منتشر کرد که این انتخاب به عنوان اولین رنگ سال به وجود آمده است. انتخاب این رنگ به دلیل مقبولیت خاصی که بدون توجه به نژاد، جنسیت یا ملیت، در میان همگان داشت، صورت گرفت. این انتخاب همچنین به دلیل واکنش مخاطبان مختلف در مورد محصولات مصرفی سراسر جهان از اهمیت خاصی برخوردار بود.

دسته‌بندی مد و پوشاک رنگ
اشتراک گذاری
نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت