چرم طبیعی

چرم طبیعی چیست و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید

چرم طبیعی گواهی بر نبوغ و خلاقیت انسان است و بدون شک نقش مهمی در توسعه تمدن امروزی داشته است. از ابتدای پیدایش نسل بشر تا به امروز، چرم تقریباً یکی از ویژگی‌های همیشگی در هر دوره‌ای از طراحی و مد بوده است. برای نزدیک به 7000 سال، تمدن ما از چرم برای تولید لباس و سایر کالاهای مصرفی استفاده کرده است.

چرم طبیعی در صورت اصل بودن می‌تواند برای سالیان متمادی استفاده شود. برای دریافت تمام اطلاعاتی که در مورد چرم باید بدانید، با ما همراه باشید.

دباغی چرم یکی از قدیمی‌ترین کارهای بشر است. انسان‌های اولیه برای غذا حیوانات را شکار کرده و از پوست آن‌ها به عنوان لباس، کفش و سرپناه استفاده می‌کردند. یونانیان باستان از 1200 سال قبل از میلاد به استفاده از چرم برای لباس و صندلی خود معروف بودند. بعدها، تولید چرم در مصر رواج یافت؛ زیرا در میان فراعنه و ملکه‌ها محبوبیت یافت. بعدها استفاده از چرم به تدریج وارد کشورهای دیگر از جمله رم شد.

در روم، سربازان پیاده از چرم برای پیراهن و زره محافظ استفاده می‌کردند. امروزه، بازار پوشاک و کالاهای چرمی از گذشته الهام می‌گیرد و طراحان مد و طراحان معاصر هنوز از تاریخ برای کمک به طراحی کالاهای چرمی استفاده می‌کنند. از چکمه‌های چرمی گرفته تا عینک‌های خلبانی که یادآور کابوی‌های قدیمی و خلبانان جنگ جهانی دوم هستند.

 

چرم طبیعی در صورت اصل بودن می‌تواند برای سالیان متمادی استفاده شود.

شکل 1. چرم طبیعی در صورت اصل بودن می‌تواند برای سالیان متمادی استفاده شود.

چرم طبیعی از چه چیزی ساخته شده می‌شود؟

چرم طبیعی از پوست حیوانات ساخته می‌شود. رایج‌ترین و محبوب‌ترین چرم در دنیای مد امروزی، چرم گاوی است. چرم گاوی 65 درصد از چرم تولید شده را پوشش می‌دهد. پس از چرم گاوی، چرم گوسفند محبوب است. پوست یا چرم گوسفند از پشم محکم ساخته شده که به راحتی با پارچه پوشانده می‌شود.

چرم گوسفند به طور کلی در دمپایی و فرش استفاده می‌شود. پس از چرم گاو و گوسفند، درصد کمی از چرم جهان از پوست بز، گاومیش و حتی حیواناتی مانند کروکودیل، مار و شترمرغ تهیه می‌شود. چرم شتر هم قابل استفاده بوده؛ ولی به اندازه چرم‌های دیگر شناخته شده نیست. با این حال، چرم ساخته شده از چرم شتر بسیار بادوام‌تر و مقاوم‌تر از چرم گاوی است. چرم شتر حدود 10 برابر چرم گاوی فیبری بوده و بسیار مقاوم در برابر پارگی و همچنین دارای دوام بیشتری است.

 

بررسی انواع چرم طبیعی از نظر ظاهر

چرم‌های طبیعی با توجه ‌به ظاهرشان به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. در زیر تعدادی از آشناترین و کاربردی‌ترین مدل‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

چرم طبیعی جیر

چرم طبیعی جیر معمولاً از پوست بره تهیه می‌شود و در برخی موارد می‌توان از پوست بز، گوساله یا آهو استفاده کرد. جیر از آخرین لایه پوست حیوانات تشکیل شده است؛ بنابراین نرم و بسیار انعطاف پذیر است؛ اما دوام بسیار کمی دارد. این چرم دارای پرزهای کوتاه و نرم و مخملی است. جیر در محصولاتی مانند کیف، کفش و سایر لوازم جانبی استفاده می‌شود.

نوعی چرم طبیعی به نام چرم اشبالت نیز وجود دارد که از لایه میانی پوست ساخته می‌شود. به دلیل ظاهر آن، می‌توان آن را با جیر اشتباه گرفت. با این حال، چرم اشبالت ضخیم‌تر و قوی تر از جیر است.

 

چرم طبیعی جیر

شکل 2. چرم جیر دارای پرزهای کوتاه و نرم و مخملی است.

 

چرم طبیعی نوبوک

 چرم نوبوک یک چرم طبیعی صاف با نمای بیرونی سمباده است. این باعث می‌شود چرم شبیه مخمل به نظر برسد. چرم نوبوک را می‌توان با جیر مخلوط کرد. با این حال، چرم نوبوک از بیرونی‌ترین لایه چرم ساخته شده و به همین دلیل مقاومت بالایی دارد. چرم نوبوک نیز گران‌تر از جیر است.

 

چرم طبیعی ورنی یا لاکی

چرم لاکی یا همان ورنی، چرمی با سطح بسیار براق است. این چرم معمولاً از چرم گاو و گوساله درست می‌شود. این چرم ضد آب بوده و انعطاف‌پذیری زیادی دارد. به دلیل خاصیت براقی که دارد در اکسسوری‌هایی مانند کیف و کفش استفاده می‌شود و دوستداران زیادی در صنعت مد دارد. چرم براشاو نیز چرم نیمه ورنی محسوب می‌شود و در تولید لباس استفاده می‌شود.

 

4 مزیت استفاده از چرم طبیعی 

قرن‌هاست که انسان‌ها از چرم طبیعی استفاده می‌کنند. انعطاف پذیری و ظاهر جذاب آن، امروزه آن را به یک انتخاب محبوب در پوشاک، کیف، کفش، مبلمان، اثاثیه یا لوازم داخلی خودرو و غیره تبدیل کرده است. سالانه حدود 500000 تن چرم تولید می‌شود. پیشرفت تکنولوژی و روش‌های مدرن ساخت چرم‌های مصنوعی را نیز ممکن ساخته است. با این حال چرم واقعی دارای ویژگی‌ها و مزایایی است که چرم مصنوعی فاقد آن است. در این بخش به فهرستی از ویژگی‌های چرم طبیعی که باعث محبوبیت آن شده، اشاره می‌کنیم:

دوام بالای چرم طبیعی

چرم طبیعی بسیار بادوام است. البته ماندگاری بالا به معنای سختی مثل سنگ نیست! با این حال، برخی از پوست‌ها به همین شکل ساخته می‌شوند. علاوه بر این، یکی از بزرگ‌ترین مزایای چرم طبیعی این است که ترک نمی‌خورد یا پوسته‌پوسته نمی‌شود.

دوام بالای چرم طبیعی

شکل 3. چرم طبیعی می‌تواند حتی گرما را نیز تحمل کند.

 

 

انعطاف پذیری چرم طبیعی

 آیا می‌دانستید که یک گرم الیاف چرم طبیعی دارای 300 متر مربع سطح داخلی است؟ این همان چیزی است که چرم را در برابر پارگی، کشش و خم شدن بسیار مقاوم می‌کند. چرم طبیعی می‌تواند حتی گرما و داغی شدید را تحمل کند.

 

قابلیت تنفس چرم طبیعی

 چرم طبیعی رطوبت را جذب و تبخیر می‌کند و هیچ بافت دیگری نمی‌تواند با این ویژگی رقابت کند. این یک مزیت بزرگ به خصوص برای کفش‌های چرمی است. همیشه در کفش‌ها و چکمه‌های ساخته شده از چرم مصنوعی بیشتر عرق می‌کنید. در مورد روکش صندلی ماشین هم همین مسئله صدق می‌کند. چرم مصنوعی باعث تعریق می‌شود و اگر دچار این مشکل می‌شوید، چرم شما مصنوعی است.

 

سبک و استایل چرم طبیعی

خواص کاربردی چرم با زیبایی آن هماهنگ است. صرف نظر از رنگ یا نوع چرم، کیفیت خود را نشان می‌دهد. می‌توانید یک کیف چرم اصل را در کنار چرم مصنوعی قرار دهید و تفاوت را ببینید.

 

سخن پایانی

چرم‌های طبیعی همیشه در طول زمان بهتر به نظر می‌رسند و می‌توان برای مدت طولانی از آنها استفاده کرد. البته اگر به آنها اهمیت داده شود. یکی از چیزهایی که هرگز از مد نمی‌افتد و همیشه استایل شما را خاص و شیک می‌کند چرم است؛ بنابراین، هرگز از خرید یک لباس یا اکسسوری چرمی پشیمان نمی‌شوید؛ زیرا به شما کمک می‌کنند در مکان‌های مختلف بهتر باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *