چرم طبیعی

نحوه شست و شوی چرم طبیعی چگونه است؟

نحوه شست و شوی چرم طبیعی چگونه است؟ این سوالی است که بسیاری از خریداران چرم طبیعی از متخصصین چرم ماتیسا می‌پرسند. در واقع از آنجایی که محصولات چرم طبیعی جزء محصولات گران قیمت و لوکس به حساب می‌آیند، باید تا حد ممکن در نگهداری آن‌ها کوشا باشیم. به همین خاطر ما قصد داریم در یکی دیگر از مجموعه مقالات چرم ماتیسا به آموزش کامل شست و شوی چرم طبیعی بدون آسیب رسیدن به چرم بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

چرا باید با نحوه شست و شوی چرم طبیعی آشنا شد؟

قبل از هر چیزی باید به این نکته اشاره کنیم که انتخاب چرم مناسب می‌تواند تا حد ممکن شما را در پروسه شستشوی چرم طبیعی یاری دهد. به همین خاطر بهتر است، ابتدا به مقاله «معرفی کامل انواع چرم موجود در بازار و تفاوت آنها» مراجعه کنید و با بهترین نوع چرم آشنا شوید اما اکنون باید به این سوال پاسخ دهیم که ضرورت یادگیری نحوه شست و شوی چرم طبیعی چیست؟

همانطور که می‌دانید چرم‌های طبیعی یکی از گران قیمت‌ترین چرم‌های موجود در بازار می‌باشند. به علاوه گرد و غبار و کثیفی می‌تواند ظاهر محصولات چرم طبیعی را زشت و و نامرتب کند. از طرفی سایر روش‌هایی که برای شست‌وشوی پوشاک انجام می‌دهیم (نظیر شستن با مواد شوینده) می‌تواند چرم طبیعی شما را به مرز نابودی بکشاند. در نتیجه ضروری است که با نحوه شست و شوی چرم طبیعی آشنا شویم تا بتوانیم به خوبی از این محصولات مراقبت کنیم.

بایدها و نبایدهای شستشوی چرم‌های طبیعی

قبل از اینکه به بررسی نحوه شست و شوی چرم طبیعی بپردازیم، بایستی به بایدها و نبایدهایی که در مورد شستشوی چرم طبیعی وجود دارد اشاره داشته باشیم. از جمله نکات مذکور می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:
⦁ تا حد توان بهتر است محصولات چرم طبیعی خود را به خشکشویی‌ها بسپاریم. البته باید نسبت به تخصص و اعتبار خشکشویی مورد نظر نیز اطمینان حاصل کنیم.
⦁ به هیچ عنوان از مواد شوینده نظیر پودر ماشین لباسشویی یا ریکا برای شستشوی چرم طبیعی استفاده نکنیم.
⦁ به هیچ عنوان از تشت و آب زیاد برای شستشوی چرم طبیعی استفاده نکنیم.
⦁ حتماً به برچسب شستشوی محصول چرمی خود دقت نمایید تا بتوانید به بهترین نحو ممکن و بدون آسیب رساندن به سطح چرم، آن را بشویید.
⦁ در مورد نوع چرم محصول چرمی خود مطالعه داشته باشید تا بتوانید بهترین روش شستشو را انتخاب کنید.
⦁ از مواد مخصوص شستشوی چرم طبیعی استفاده کنید.

 

نحوه شستوشوی چرم طبیعی

 

نحوه شست و شوی چرم طبیعی چگونه است؟

اکنون نوبت آن است که به سراغ نحوه شست و شوی چرم طبیعی برویم. در ابتدا باید بگوییم همانطور که عنوان شد، بهتر است تا حد توان شستشوی محصولات چرمی خود را به خشکشویی‌های معتبر و متخصص در این زمینه بسپارید. با این حال اگر تصمیم گرفته‌اید که خودتان محصولات چرمی خود را بشویید، بایستی با نحوه شست‌وشوی چرم طبیعی آشنا شوید. به طور کلی شستشوی چرم طبیعی دارای دو روش است:
⦁ شستشو با ماشین لباسشویی.
⦁ شستشو با دست.

نحوه شست و شوی چرم طبیعی با ماشین لباسشویی

نحوه شست و شوی چرم طبیعی با ماشین لباسشویی به چه صورت است؟ در ابتدا باید بگوییم که این روش، برای شستشوی کیف و کفش چرمی پیشنهاد نمی‌شود. در واقع اگر کیف و کفش چرمی خود را با ماشین لباسشویی بشویید، باید برای همیشه باید با آن‌ها خداحافظی کنید. شستشوی چرم طبیعی با ماشین لباسشویی برای شستشوی محصولاتی نظیر بارانی، دستکش و پالتوی چرمی مناسب است.

نحوه شست و شوی چرم طبیعی دارای نکاتی می‌باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد

⦁ بستن تمامی زیپ‌ها به منظور جلوگیری از آسیب رساندن به سطح چرم.
⦁ عدم استفاده از پودر ماشین لباسشویی.
⦁ استفاده بسیار کم از مشکین‌شوی یا مایع لباسشویی با توجه به رنگ چرم به منظور جلوگیری از باقی ماندن لکه‌های کف.
⦁ دمای آب کمتر از ۳۰ درجه باشد.
⦁ غیرفعال کردن حالت خشک کردن پس از شستشو در ماشین لباسشویی به منظور جلوگیری از آسیب رساندن به سطح چرم.
⦁ انتخاب مد شستشوی دستی یا شستشوی ابریشم در صورتی که این گزینه‌ها در ماشین لباسشویی وجود داشته باشد.
⦁ واکس زدن.

 

نحوه شستوشوی چرم طبیعی

 

نحوه شست و شوی چرم طبیعی با دست

اما برای تمیز کردن محصولات چرمی دیگر نظیر کیف، کفش و کاپشن چرمی بهتر از تا جای ممکن از شستشوی آن‌ها خودداری فرمایید. برای این کار می‌توانید یک دستمال نخی را مرطوب کنید و به همراه تمیزکننده چرم طبیعی، کفش، کیف یا کاپشن چرمی خود را تمیز کنید اما اگر تصمیم گرفته‌اید که محصول چرم طبیعی خود را بشویید، بهتر است این کار را با روش شستشوی دستی انجام دهید.

نحوه شست و شوی چرم طبیعی با دست دارای نکات مهم و زیادی می‌باشد که میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
⦁ حل کردن مقدار کمی از پودر صابون مناسب چرم یا صابون رختشویی در آب ولرم متمایل به سرد.
⦁ همزدن محلول مذکور تا زمانی که سطح آب مملوء از حباب شود به منظور حل شدن کامل پودر صابون در آب.
⦁ امتحان کردن محلول در قسمت کوچکی از محصول چرمی به منظور اطمینان حاصل کردن از عدم آسیب رساندن به سطح چرم.
⦁ شستشوی آرام و کامل محصول چرمی.
⦁ آب‌کشی کردن محصول چرمی.
⦁ خشک کردن کیف و کفش یا کاپشن چرمی به منظور جلوگیری از عدم باقی ماندن لکه‌های صابون.
⦁ آویزان کردن محصول چرمی در جایی که در معرض نور مستقیم خورشید نباشد به منظور خشک شدن تدریجی آن.

 

نحوه شستشوی چرم جیر

یکی از مواردی که باید حین بررسی نحوه شست و شوی چرم طبیعی با آن آشنا شد، چگونگی شستن چرم جیر می‌باشد. چرم جیر به علت پرزهایی که بر روی سطح آن قرار دارند، یکی از زیباترین، لوکس‌ترین و در عین حال پرطرفدارترین چرم‌های دنیا می‌باشد. به همین دلیل نمی‌توان برای شستشوی چرم جیر از روش ماشین لباسشویی یا شستشوی دستی استفاده کرد. در واقع برای انجام این کار بهتر است، محلول رقیق آب و صابون چرم یا مایع ظرفشویی و آب درست کنید. سپس با استفاده از یک دستمال بدون پرز، محلول مذکور را به چرم بکشید تا تمیز شود.

 

واکس زدن چرم طبیعی

واکس زدن را فراموش نکنید! واکس زدن محصولات چرم طبیعی به علت بافت زندهای که این محصولات دارند، می‌تواند آن‌ها را همانند روز اولشان کند. پس، بعد از اینکه محصول چرمی مورد نظر خود را شستید، بهتر است آن را با واکس مخصوص، واکس بزنید. در صورتی که به این واکس دسترسی نداشتید، می‌توانید از روغن زیتون برای انجام این کار نیز استفاده کنید.

 

نحوه شستوشوی چرم طبیعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *